Site icon City Futi Futárszolgálat

Így sétál a világ a koronavírus-járvány idején


A világ nagyvárosaiban az autók helyett a gyalogosok szereznek egyre nagyobb szeletet a közlekedés tortájából. Nem, ez a jelenség nem bolygónk kevésbé fejlett, szegénységben élő részéin jellemző, sőt. Mutatunk pár nemzetközi példát, ami akár a magyar városokban is működhetne.

Talán már unalmas kijelentés, de ettől még igaz: a koronavírus-járvány arra késztette a világ nagyvárosait, hogy alapjaiban gondolják újra a különböző közlekedési módok hasznosságát és fejlődési lehetőségét. Új-Zélandtól Írországig számtalan országban kezdtek jobbnál jobb, újszerű megoldásokkal alkalmazkodni a vírus okozta megváltozott élethelyzethez. Miközben a koronavírus-járvány idején rendre nagy figyelmet kap a közösségi közlekedés, az autók, vagy a biciklik, addig csak ritkán kerül fókuszba a gyalogos közlekedés. Hozzátesszük: méltatlanul. Ezért most összegyűjtöttünk pár nagyszerű példát arra, hogy milyen megoldásokkal próbálják a világ nagyvárosaiban biztonságosabbá és vonzóbbá tenni a történelem legősibb közlekedési formáját, a gyaloglást.

Nézz az orrod elé! ? újszerű burkolatjelzések Írországban

Az írországi Dublinban burkolatfestésekkel emlékeztetik a város lakosságát arra, hogy gyaloglás közben is tartani kell egymás között a megfelelő távolságot. Számos ilyen ideiglenes jelölést alkalmaznak az ír főváros közepén található, 707 hektáros Phoenix Park gyalogútjain. Ez egy könnyen kivitelezhető, ráadásul nagyon olcsó módja annak, hogy a városlakók gyaloglás közben se felejtsék el a fertőzés megelőzésének egyik legfontosabb feltételét, a távolságtartást. A dubliniak abban bíznak, hogy a kezdeményezés több ír városban is nyitottságra talál.

Zöld jelzést kapott a városi séta Belgiumban

Brüsszelben is kiemelt figyelmet kaptak a gyalogosok. A belga szakemberek a közlekedési lámpák átprogramozásával próbálják csökkenteni a fertőzés veszélyét. Az olykor Európa fővárosaként is emlegetett, alig 200 ezer lakosú város mintegy 500 kereszteződésben működik közlekedési lámpa. Ezek közül százat úgy állítottak át, hogy működésük a gyalogos és kerékpáros forgalomhoz igazodjon. A lámpák ciklusideje nem az autók, hanem a sétáló városiak ritmusát veszi figyelembe. Természetesen a sürgősségi szolgáltatók (például a mentő-, vagy rendőrautók) továbbra is elsőbbséget élveznek a kereszteződésekben.

A belgák a ciklusidők újrahangolása mellett egy másik aprósággal is erősítették a sétavárosi hangulatot. Azokon a gyalogátkelő-helyeken, ahol egy gomb megnyomásával kell jelezni az átkelési szándékot, érintés nélkül, automatikusan zöldre váltanak a jelzőfények.

Hogy mi a gyakorlati haszna ezeknek az egyszerű módosításoknak? Például az, hogy csak a legritkább esetben tömörülnek össze gyalogosok a zebrák előtt, ugyanis járvány idején komolyabb egészségügyi biztonsági kockázatot jelenthet, ha sok ember torlódik fel egy szűk területen. A jelzőfények automatikus váltása pedig attól kíméli meg a gyanútlanul baktató brüsszeli polgárt, hogy olyan gombot nyomkodjon, amelyet előtte már számtalan másik ember összetapogatott.

Pár lépéssel biztonságosabb lett a helyzet Új-Zélandon

Tudjuk, hogy amikor az otthonaikba visszahúzódó emberek elkezdenek majd visszatérni a városközpontokba, akkor elegendő helyet kell számukra biztosítani az előírt távolságok fenntartására. Mivel a legtöbb helyen a városszerkezet és az utak szélessége adott, a gyalogutakat pedig nem lehet egy varázsütéssel szélesíteni, ezért kompromisszumos megoldásokat keresnek a közlekedési szakemberek.

A legtöbb ilyen változtatásnak egyébként viszonylag alacsony költségei vannak. Az új-zélandi Aucklandben például egyszerűen újraosztották a sávokat. Az autók helyett a gyalogosok lettek a kedvezményezettek. A Budapest méretű városban masszív, növényes ládákkal biztosítanak nagyobb és védett sétáló sávokat a lakosságnak.

Virágládák használata Auckland egyik kereszteződésében még 2018-ból (Fotó: stuff.co.nz)





Source link

Exit mobile version