Index – Tech-Tudomány – Kiugró mértékben nőtt Budapesten a hőmérséklet

általa megosztva admin
Kategória:


Az európai fővárosok között Riga után Budapesten nőtt a legnagyobb mértékben az átlaghőmérséklet az elmúlt 50 évben: a magyar fővárosban 4 Celsius-fokkal van melegebb mint fél évszázaddal ezelőtt. Az Európai Unió Copernicus programjának adatairól az Európai Adatújságírói Hálózat (EDJNet) tett közzé összefoglalót, amiből többek között kiderül, hogy a vizsgált 35 ország mindegyikében a nagyvárosok és környékük az, ahol leginkább növekedett a hőmérséklet – ez pedig leginkább Közép- és Kelet-Európában mutatkozik meg.

A Copernicus program több mint 100 ezer európai település 50 évre visszamenő hőmérsékleti adatai azt mutatják, hogy szinte mindenütt egyre melegebbé vált az időjárás. A melegedés mértéke átlagban több mint 2 fok, de több helyen az emelkedés elérte az 5 fokot. A százezerből csupán 73 olyan települést találtak, ahol csökkent a hőmérséklet, de ezeken a helyeken is csak mindössze néhány tized fokkal.

Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke a kutatási adatokkal kapcsolatban azt mondta, hogy bár az Országos Meteorológiai Szolgálat adatai a Copernicus adatainál kisebb hőmérséklet-emelkedést mutatnak, Magyarország az éghajlatváltozás valószínűsíthető következményeit tekintve Európa egyik legsérülékenyebb országa. Lukács szerint a magyar főváros helyzetét jelentősen súlyosbítja, hogy az elmúlt évtizedekben igyekeztek szinte minden talpalatnyi zöldet beépíteni utakkal, lakóparkokkal, bevásárlóközpontokkal, irodaházakkal, benzinkutakkal.

Különösen a szinte évről évre növekvő nyári hőségnapok alatt érezzük ennek a hátrányát, hiszen ekkor az aszfalt akár 60 fokra, egy gépkocsi teteje 70 fokra is felmelegszik, kályhaként fűtve a környezetét; ugyanakkor egy fákkal borított talaj hőmérséklete legfeljebb 25 fok. Tovább rontja a helyzetet, hogy a légszennyezés és a hőség elsősorban ugyanazokat a szerveinket támadja meg. Nem véletlenül mutatják az elmúlt időszak adatai, hogy a nyári hőségnapok alatt gyakran 30 százalékkal is növekszik az elhalálozások száma.

Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport közlekedési témafelelőse szerint a megbetegedések és a halálesetek további növekedésének megelőzése elképzelhetetlen a zöldfelületek növelése és a meglévők megóvása nélkül. “Ehhez elengedhetetlen az aszfalttal borított területek csökkentése a gépjármű-forgalom és parkolóhelyek rovására.” Az átalakítást nagymértékben elősegítené a városi útdíj bevezetése és egy parkolási támogatási reform, valamint a környezetkímélőbb közlekedési módok használatának kiemelt ösztönzése, tette hozzá Vargha Márton. A Levegő Munkacsoport a Budapesti Fejlesztési Központ megbízásából már ki is dolgozott részletes javaslatokat a főváros közterületeinek zöldítésére, illetve a közlekedés közterület-használatának környezetbaráttá tételére.

(Borítókép: Bődey János/Index)





Source link

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com