Index – Belföld – Metróért Egyesület: A valódi felelősök helyett bűnbakokkal akarják elvitetni a közvetkeményeket
Két nappal ezelőtt vádat emelt az ügyészség a metróvezető és a forgalomirányító férfi ellen a 2016. decemberi Pillangó utcai tömegszerencsétlenségnek minősülő metróbaleset ügyében. A vádhatóság letöltendő börtönbüntetést és eltiltást kért a felelősökre.
Szerdán a Metróért Egyesület közleményt adott ki, és megdöbbentő szerintük, hogy a két, végrehajtó szolgálatban dolgozó ellen emeltek vádat.
A Metróért Egyesület véleménye szerint a valódi felelősség megállapítása helyett az Ügyészség két bűnbakkal akarja elvitetni a tömegszerencsétlenség következményét
– jelentették ki.
Megjegyzik, hogy az eseményt a Közlekedés Biztonsági Szervezet vizsgálta, annak megállapításai helytállóak, “még ha minden felmerült körülményből nem is vont le következtetéseket”.
Érvelésük szerint az adott vonalon a világ legkorszerűbbnek tartott vonatbefolyásoló berendezése üzemel, melyet a motorkocsivezető nem kapcsolt ki. “A vonat 57 Km/h sebességről 350m fékút után még kb. 18-20 km/ sebességgel ütközött az előtte forgalmi okból álló szerelvénynek. Ez a fékút több mint háromszorosa az adott sebességhez tartozó normál fékútnak. Az Alstom A5M2 típusú szerelvény elpörgés és csúszásvédelemmel rendelkező jármű, melynek hatásosságában bíznia kellett a járműveztetőnek” – írták.
Felidézték, hogy a baleset előtt három nappal “le kellett a forgalmat állítani a vonal felszíni szakaszán, mert a balesethez kísértetiesen hasonló időjárási körülmények között a szerelvények csökkentett (15-20 km/h) sebességről is kicsúsztak a Pillangó utcai állomásról”.
A szervezet közleményében kérdezi, hogy milyen vezetői intézkedések történtek a két esemény között; milyen utasítást kapott a forgalom irányítását végző megvádolt munkatárs; és miért nem a pályaszakasz sajátosságainak megfelelő szoftver alkalmazásával működött a berendezés.
Az Alstom szerelvények forgalomba állítása első perceitől ismert volt, hogy annak csúszásvédelme gyenge hatékonyságú. Mit tett az üzemeltető és mit tett a gyártó a probléma megoldása érdekében?
– kérdezték közleményük végén.
2016. december 5-én, hétfőn reggel a 2-es metró Pillangó utcai nyílt, földfelszíni megállójában álló szerelvénybe hátulról belefutott egy másik szerelvény. Az ütközés 20 km/órával történhetett, a vészfékezés nem volt hatékony a csúszós, nyálkás sínek miatt. Tizenhatan megsérültek, a BKV a 2-es metró nyílt szakaszára az Örs vezér téri végállomásig 30 km/órás sebességkorlátozást vezetett be, a rendőrség tömegszerencsétlenség miatt nyomozást indított.
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.