Index – Belföld – Megtöltötték a klímatüntetők a Bem rakpartot
Cikkünk folyamatosan frissül.
Elkezdődött a Globális Klímasztrájk tüntetés a Batthyány téren. Az akciót negyedik alkalommal szervezi meg az egyetemistákból álló Fridays For Future Magyarország. Több ezren indultak el a tértől a Bem rakparton a Margit híd felé 13 órakor.
A tüntetést élőben közvetítjük.
Szeptember végén több ezren vettek részt a klímasztrájkon, amelynek célja rábírni a kormányokat arra, hogy érdemben tegyenek valamit a globális klímaváltozást okozó üvegházhatású gázok kibocsátása ellen. Az ország legfiatalabb tüntetése akkor ilyen volt:
- Fogyassz kevesebbet!
- Cselekedj! Most!
- Élni akarunk!
Ezeket skandálták a résztvevők bemelegítésként a térről indulva. A rossz idő ellenére több ezren vesznek részt a tüntetésen. A felvonulás nem akadályozza a villamosközlekedést a Bem rakpart mentén.
A tüntetésen nagyon sok a közép- és általános iskolás is ? jeleként annak, hogy a klímaváltozás következményei leginkább a most még fiatal generációt fogja sújtani. Hiba lenne azonban generációs ellentétre kihegyezni a klímahelyzet megítélését ? bár az ?Ok, boomer? az idősebb, a gazdasági növekedés hasznát fiatalon még élvező generáció felelősségéről szól.
A tüntetés mellett elhaladó idősebb járókelő azonban Indexnek azt nyilatkozta: “Igazuk van” a tiltakozóknak. A klímaváltozás következményeit “minden nap látjuk”.
Karácsony a tüntetésen
A tüntetők között felvonult a főpolgármester is. Ebben a minőségében először volt jelen, de bevallása szerint már nem is számolja, hány hasonló tüntetésen vett már részt.
A helyzet kritikus , nem lehet szőnyeg alá söpörni? ? mondta Karácsony Gergely. ?Nem valami semleges dologról van szó, hanem olyanról, amely azonnali cselekvést igényel.?
karácsony szerint a város részéről konkrét intézkedés lehet
- a dugódíj,
- a városi zöldterület mennyiségének növelése,
- fenntartható városi közlekedés biztosítása, elérve, hogy azt minél többen használják.
Feladatunk élhetővé tenni a várost ? Karácsony szerint 2010 és 2014 között még történtek pozitív lépések a közösségi közlekedés területén, amikor a BKK-t VitézyDávid vezette. “De az elmúlt öt évben ez a folyamat nem folytatódott: nincs Budapestnek hulladékgazdálkodási stratégiája felelős klímastratégiája. Mi ennek kidolgozásán vagyunk, konkrét céldátumokkal.?
Nagyon sok teendője van a városnak, a klímaváltozás elleni küzdelemben Budapest az utolsó helyen kullog.
Karácsony szerint a magyar kormány nem kellő súllyal kezeli az ügyet: energiapolitikában rossz úton haladunk, “a lakossági szektor energiahatékonysági beruházásaihoz szükséges támogatására EU-s forrásokat a kormány nem hívta le. Mi EU-s támogatással nagyarányú energiakorszerűsítési programot akarunk indítani Budapesten.?
Népszavazás jöhet a dugódíjról
“A kormány nem támogatja, de nekünk az a dolgunk, hogy megnézzük, mi a helyes. A behajtási díj jól kialakított rendszerben, a közösségi közlekedésen keresztül beindítana egy pozitív spirált.” ? mondta Karácsony a dugódíjról. Szerinte most a közösségi közlekedés alulfinanszírozott, ezért többen ülnek autóba, ami még kevesebb forráshoz vezet a tömegközlekedés fejlesztéséhez.
Ezért volna indokolt a dugódíj, de a főpolgármester szerint nem lehet ezt lenyomni a budapestiek torkán, ezért elképzelhető, hogy erről népszavazás lesz a fővárosban.
A Margitsziget autómentesítéséről elmondta: a jelenleg csaknem ötezer behajtási engedéj az év végén lejár, ezek többségét nem fogják meghosszabbítani..
(Borítókép: Bődey János/Index)